مشکل آپدیت نشدن مک بوک

مشکل آپدیت نشدن مک بوک
زمان مطالعه مطلب 5 دقیقه

محصولات اپل همانند لپ تاپ‌های اپل به داشتن عمر طولانی معروف بوده، اما جدای از کیفیت ساخت بسیار خوب این محصولات، دریافت آپدیت‌های نرم افزاری طولانی مدت است که باعث می‌شود شما بتوانید حدودا ۵ سال بدون مشکل از مک بوک خود بهترین استفاده را ببرید. گاهی به دلایل مختلف ممکن است دستگاه شما نتواند این بروزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت کند و به همین جهت در این مطلب قصد داریم به دلایل روش‌های حل مشکل آپدیت نشدن مک بوک بپردازیم.

از فضای کافی موجود در هارد مک بوک اطمینان حاصل کنید

ترجیها از اولین مواردی که باید هنگام  بروز مشکل در آپدیت مک بوک آن را چک کنید، وجود فضای لازم برای دانلود و نصب آپدیت است. برای بررسی هارد مک بوک در قسمت Apple menu کلیک کرده و سپس وارد بخش About This Mac  بشوید. بعد از آن تب Storage را کلیک کنید و در این مرحله باید فضای خالی مک به شما نمایش داده شود. اگر فضای کمی به روی مک بوک باقی مانده است حتما برخی از فایل‌هایی که کمتر نیاز دارید را حذف کنید، اما در صورتی که فضای زیادی به روی  هارد مک شما وجود دارد به سراغ روش‌های بعدی بروید.

 

مک بوک را ری‌استارت کنید

همین روش بسیار ساده ری‌استارت کردن گاهی مشکلات بزرگ را حل می‌کند و شما را از طی کردن یک فرآیند سخت و طولانی راحت می‌کند؛ چرا که برخی از مشکلات می‌تواند ناشی از باگ‌های نرم افزاری موقتی باشد و در این صورت ری‌استارت کردن مشکل را حل می‌کند. برای انجام این کار کافیست درApple menu رRestart ا طی کنید.

 

اینترنت را بررسی کنید

در پاسخ به این سوال که چرا مک بوک اپدیت نمیشود در بسیاری از مواقع باید بگوییم که چون به اینترنت مناسبی دسترسی ندارید یا اتصال به اینترنت به هر دلیل قطع شده است. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم روش‌های زیر را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید.

 

wifi مک بوک را یک بار خاموش و روشن کنید؛

همچنین مودم را نیز  خاموش و روشن کنید؛

در صورت امکان به مودم دیگری متصل شوید و یا اینترنت گوشی خود را هات اسپات کنید؛

در صورت امکان وی پی ان خود را روشن کنید؛ چرا که ممکن است دسترسی به سرور‌های مورد نظر مسدود شده باشد؛

در قسمت wifi به طور کلی قطع شوید و مجدد اتصال را برقرار کنید. سمت چپ تصویر از قسمت بالا برای این کار به روی لوگوی اپل بزنید و سپس گزینه  System Preferences را کلیک کنید. در صفحه جدید Network را گزینش کنید و سپس نام اینترنت خود را انتخاب و از پایین صفحه به روی علامت منفی کلیک کرده و در در نهایت کلید Apply را بزنید و  بعد از آن مجدد به مودم خود متصل شوید.

مطمعن شوید که مشکل از طرف اپل نباشد

برخی از مواقع برای مدت زمان کوتاهی یکی از سرویس‌های اپل از دسترس خارج می‌شود و کمی زمان می‌برد تا این شرکت آمریکایی بتواند مجدد سرویس را در دسترس قرار دهد. برای همین امکان دارد دلیل آپدیت نشدن مک بوک از طریق سرورهای اپل بوده و به همین جهت وارد سایت مربوطه شوید و چک کنید گزینه macOS Software Update فعال باشد (رنگ سبز).

NVRAM را ریست کنید

ریست کردن NVRAM یکی از راه‌های دیگری که می‌تواند بسیاری از مشکلات و باگ‌های مک را برطرف کند. برای انجام این کار مک بوک خود را روشن کرده و به صورت همزمان دکمه‌های command-Option-P-R را به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید.

 

حالت Safe mode را امتحان کنید

یکی از راه‌های مطمئنی که به احتمال زیاد این مشکل را برطرف می‌کند، بوت کردن مک در حالت safe mode یا همان حالت امن است. با این قابلیت سیستم عامل، بدون برنامه‌ها بالا می‌آید تا در مواقعی که این برنامه‌ها اگر مشکلی بوجود آورند، آن را برطرف کند. مراحل زیر را برای بوت کردن مک در حالت امن پیش بروید.

 

اگر مک بوک با تراشه اپل دارید؛

 

مک را خاموش کرده و صبر کنید تا لپ تاپ کاملا خاموش شود؛

دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید و صبر کنید تا زمانی که Loading startup options نمایش داده شود؛

یکی از volume ها را انتخاب کنید؛

دکمه Shift را فشار داده و نگه دارید و سپس Continue in Safe Mode را انتخاب کنید؛

سپس به صورت خودکار مک بوک ری‌استارت شده و می‌توانید زمانی که وارد منوی ورودی شدید  عبارت safe mode را در بالای صفحه مشاهده نمایید.

اگر از مک بوک با پردازنده اینتل استفاده می‌کنید؛

 

بعد از آن مک بوک را روشن کرده و دکمه Shift را فشار دهید و نگه دارید تا صفحه لاگین ظاهر شود؛

وارد مک شوید؛

تمام!

مک بوک شما پس از آن که وارد این حالت شد آن را آپدیت کنید و سپس لپ تاپ را ری‌استارت کرده تا در حالت نرمال بوت شود.

 

تنظیم ساعت و تاریخ را به روی حالت خودکار بگذارید

تنظیم دستی زمان و تاریخ مک بوک شاید عجیب و غیر منطقی به نظر برسد اما گاهی باعث شده تا فرآیند دریافت آپدیت‌ها با مشکلی مواجه نباشد. به بخش System Preferences وارد شده و برای این که مطمئن شوید مشکل شما این نیست باید  تیک Set date and time automatically را فعال کنید.

با کمک از قابلیت Combo update

به نوعی این قابلیت به شما امکان داده تا نسخه دانلود مورد نظر خود را در یافت و نصب کنید و از برخی نسخه‌های کوچک‌تر سیستم عامل گذر کنید. شما می‌توانید برای مثال از macOS 11 به macOS 11.4 آپدیت کرده و  بدون نیاز به آن که مجبور باشید نسخه‌های میانی را دانلود کنید. مک بوک خود را با انجام این کار هم آپدیت کرده و هم به احتمال قوی مشکل دانلود نشدن آپدیت حل خواهد شد. برای دانلود این نوع آپدیت با مراجعه به سایت اپل و آپدیت مناسب خود را پیدا و بعد دانلود آن را نصب کنید.

 

مک بوک‌های قدیمی را چگونه آپدیت کنیم؟

آخرین نسخه سیستم عامل مک (macos mojave) روی مک بوک‌های قبل از سال ۲۰۱۲ اجرا نمی‌شود؛ از این‌رو شما برای آپدیت مک بوک‌های قدیمی باید از ابراز patch استفاده کنید. برای  آپدیت مک بوک قبل از شروع ،  با استفاده از یک usb ۱۶ گیگابایتی آن را درون دستگاه قرار داده و برای به‌روزرسانی مک بوک‌های قدیمی مسیر زیر را پیش بگیرید:

 

نسخه macOS mojave راز طریق یک مک بوک که از سیستم عامل mojave پشتیبانی می‌کند، دانلود کنید.

از طریق موتورهای جست‌وجو اپلیکیشن نصب mojave  را به اسم macos installer دریافت نمایید.

روی برنامه installer کلیک راست کنید، بخش Disk Utility را بیابید و فرمت را روی گزینه mac os extended قرار دهید.

ابزار macOS High Sierra Patcher را دانلود کرده و در آن macos high را جست‌و‌جوی نمایید.

اطمینان حاصل کنید که ابزار، موفقیت نصب برنامه را تایید می‌کند. عبارت successfully verified as install macos high sierra باید روی صفحه نمایش داده شود.

هدف ذخیره فایل را روی usb خود قرار دهید.

مک بوک خود را برای پیا‌ده‌سازی سیستم عامل باید بوت کنید. در فرایند بوت، مک بوک همه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را برای بارگذاری صحیح سیستم عامل بررسی می‌کند.

سیستم مک را خاموش، و سپس مک بوک را روشن کرده، و با  نگه داشتن دکمه option، عملیات بوت کردن .

هنگام بوت شدن دستگاه، Disk Utility را از منوی Utilities در گوشه سمت چپ و پایین صفحه انتخاب کنید.

درایوی که قصد پیاده‌سازی سیستم عامل روی آن را دارید، کاملا پاکسازی کنید.سپس  باید در انتها گزینه guid‌ نمایش داده شود.

به‌صورت معمول سیستم عامل  macos را روی درایو ذخیره کنید. پس از اتمام نصب، مجددا از برنامه macos installer گزینه macos post install را انتخاب و در فایل‌ها Patch مناسب برای مک بوک را پیدا کرده و صبر کنید تا به‌روزرسانی تکمیل شود.

آپدیت مک بوک پس از راه‌اندازی اگر به هر دلیلی فعال نشد، دوباره به درایو نصب‌کننده بروید و گزینه Force Cache Rebuild را انتخاب کنید. آپدیت سیستم عامل نیاز به حدودا ۱۵ تا ۲۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد. اگر حجم داخلی مک بوک شما کافی نیست، باید یک هارد جانبی تهیه کرده، یا به فکر خرید  لپ‌تاپ مک بوک ایر  با جدیدترین سیستم عامل باشید. در فروشگاه‌های مجاز فروش محصولات اپل قیمت macbook air  سری ۲۰۲۰ از مدل ۲۰۲۳ مک بوک ایر حدود ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر است.

ارتباط با ما
کاربران گرامی می توانند در صورت بروز هرگونه مشکل در دستگاه %A

Rate this post