مشکلات رایج لپ تاپ

مشکلات رایج لپ تاپ
زمان مطالعه مطلب 6 دقیقه

در تشریح مشکلات رایج لپ تاپ باید خدمتتان عرض کنیم در عصر فناوری امروزی، لپ تاپ‌ها یکی از پرکاربردترین وسایل در زندگی روزمره هستند. حتی الان که در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال زیاد از لپ تاپ استفاده می‌کنید. ناگفته نماند که خود این مقاله نیز در لپ تاپ تایپ شده است.با این حال، همانطور که میدانید لپ تاپ‌ها نیز برای عملکرد بهینه به تعمیر و رسیدگی نیاز دارند. حتی اگر از لپ تاپ‌های خود به درستی مراقبت کنیم، پس از گذشت مدتی قطعا چندین مشکل رایج ظاهر می‌شود. این مشکلات یا سخت افزاری هستند و یا نرم افزاری؛ که خوشبختانه هر دو با تعمیر قابل حل هستند؛ بنابراین به منظور افزایش آگاهی شما عزیزان، در این مطلب قصد داریم برخی از مشکلات رایج لپ تاپ و راهکارهای رفع آن‌ها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 

رایج‌ترین مشکلات سخت افزاری لپ تاپ

 

از مهم‌ترین مشکلات سخت افزاری لپ تاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱-گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن ناگهانی

 

مشکل: به دلیل قابل حمل بودن لپ تاپ‌ها، می‌توان از آن‌ها در هر مکانی استفاده کرد. این بدان معناست که آن‌ها گرد و غبار زیادی را به خود جذب می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به خراب شدن لپ تاپ و گرم شدن بیش از حد آن شود. گرمای بیش از حد عملکرد بهینه دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل گرم شدن دستگاه می‌تواند کوچک بودن فضای تهویه باشد.

راهکار: در چنین مواقعی برای رفع خرابی لپ تاپ، باید پارچه تمیز و خشکی را بردارید و دریچه‌های هوای لپ تاپ را خوب تمیز کنید. برای این منظور می‌توانید از پاک کننده‌های مخصوص لپ تاپ کمک بگیرید. اگر تمیز کردن منافذ هوا با پارچه جواب نداد، می‌توانید بایوس (Bios) خود را به روز رسانی کنید. اکثر شرکت‌های تولید کننده همراه با لپ تاپ، یک فایل نصب برای به روز رسانی وسیله در اختیار خریداران قرار می‌دهند؛ این فایل می‌تواند سخت افزار را کنترل کند.

 

 

خاموش شدن لپ تاپ
خاموش شدن لپ تاپ

 

 

 

۲-سیاه شدن صفحه نمایش لپ تاپ

 

مشکل: لپ تاپ خود را روشن می‌کنید و صدای سیستم در حال اجرا را می‌شنوید، اما همه آنچه در مقابل خود می‌بینید، چیزی جز یک صفحه نمایش سیاه نیست. در نگاه اول، این وضعیت بسیار وحشتناک به نظر می‌رسد، اما در اکثر مواد تنها یکی از مشکلات رایج لپ تاپ ساده و پیش پا افتاده سخت افزاری است.

راهکار: اگر با صفحه نمایش مشکی مواجه شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که باتری لپ تاپ را بیرون بیاورید و دستگاه را به منبع تغذیه متصل کنید. سپس دکمه روشن خاموش را برای مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه نگه دارید. در مرحله بعد سیستم را راه اندازی کرده و دوباره خاموش کنید. سپس باتری را سر جای خود بگذارید و سیستم را دوباره روشن کنید.اگر بعد از انجام مراحل بالا مشکل برطرف نشد، شما خیلی بدشانس هستید و نیاز به خرید یک لپ تاپ جدید دارید! اما قبل از اقدام به خرید یکبار لپ تاپتان را نزد تعمیرکار ببرید.

 

۳-خطای صفحه آبی

 

مشکل: این مورد یکی از ترسناک‌ترین مشکلات سخت افزاری در مورد لپ تاپ است. بیشتر مواقع صفحه نمایش لپ تاپ خود به خود آبی می‌شود. این مشکل می‌تواند به محض باز کردن لپ تاپ یا وقتی در حال انجام کار روی یک پروژه مهم هستید، اتفاق بیفتد. خطای صفحه آبی به احتمال زیاد به دو دلیل رخ می‌دهد: خرابی سخت افزار یا مشکل درایور.

راهکار: اگر با خطای صفحه آبی مواجه شدید، می‌توانید دوباره درایور را نصب کنید. همچنین باید مشکل سخت افزاری را عیب یابی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید. در صورتی که هیچ یک از این راه حل‌ها کارساز نبود، از تمامی اطلاعات مهم خود یک نسخه بردارید و مجددا هارد درایو خود را فرمت کنید و سپس سیستم عامل خود را دوباره نصب کنید. با انجام این کار به احتمال خیلی زیاد مشکل شما رفع خواهد شد.

 

 

خطای صفحه آبی
خطای صفحه آبی

 

 

 

۴-خاموش شدن خودکار لپ تاپ

 

مشکل: ممکن است این اتفاق برای شما پیش آمده باشد که پس از کار کردن برای مدت طولانی با لپ تاپ خود، ناگهان متوجه شوید که به برق وصل نیستید و شارژ باتری شما در حال کم شدن است و به ناگهان لپ تاپ خاموش می‌شود. علت این مشکل گرم شدن بیش از حد یا برخی از مشکلات مربوط به پورت شارژ شما است.

راهکار: اگر بیش از حد گرم شده باشد، همانطور که در بالا توضیح داده شد، برای رفع خرابی لپ تاپ میدانید باید چکار کنید. اگر چنین نیست، به احتمال زیاد مشکل از پورت شارژ شماست؛ باید منبع را پیدا کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

 

۵-تخلیه سریع باتری

 

مشکل: آیا تا به حال با چنین شرایطی مواجه شده‌اید که در نیمه راه پروژه خود باشید و باتری به ناگهان تخلیه شود؟ این شرایط به قدری ناراحت کننده است که ممکن است دلتان بخواهد لپ تاپ را از پنجره به خیابان پرت کنید! با این حال، این کار یک پاسخ منطقی نیست.

راهکار: اولین چیزی که در چنین شرایطی به ذهن ما خطور می‌کند این است که به یک باتری جدید نیاز داریم. بهتر است قبل از اقدام به خرید، ابتدا کابل‌ها و اتصالات خود را بررسی کنید. اگر مشکلی نداشتند باتری را کاملا خالی کنید تا لحظه‌ای که لپ تاپ خاموش شود. سپس آن را شارژ کنید. اگر مشکل برطرف نشد، به فکر خرید باتری جدید باشید.

 

۶-صداهای عجیب و غریب هنگام کار کردن

 

مشکل: چند وقتی است که از لپ تاپ خود صداهای عجیب و غریب می‌شنوید؟ این مورد یکی دیگر از مشکلات لپ تاپ برای بسیاری از کاربران است. این مشکل در مواقعی که در حال کار کردن با لپ تاپ خود هستید، بیشتر است. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

راهکار: توصیه می‌شود فن خنک کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است. همچنین سر و صدا می‌تواند به دلیل هارد دیسک باشد؛ قبل از جایگزینی آن می‌توانید از پرونده‌ها و داده‌های مهم پشتیبان تهیه کنید.

 

رایج‌ترین مشکلات نرم افزاری لپ تاپ

 

تا به اینجا برخی از مشکلات رایج لپ تاپ را که مربوط به قسمت سخت افزاری می‌شد با هم بررسی کردیم. وقت آن رسیده است که به برخی از رایج‌ترین مشکلات نرم افزاری و راهکارهای رفع آن‌ها نگاهی بیندازیم.

 

۱-ویروس‌ها

 

مشکل: این مورد یکی از رایج‌ترین مشکلات لپ تاپ است که می‌تواند برای هر کسی رخ دهد. ویروس‌ها می‌توانند به طور جدی عملکرد لپ تاپ‌های ما را فلج کنند. هنگامی که متوجه رفتارهای عجیبی از سیستم عامل خود می‌شوید یا زمانی که برخی از برنامه‌هایتان پاسخگو نیستند، بهتر است بدانید که لپ تاپ شما به ویروس آلوده شده است.

راهکار: ساده‌ترین راهکار برای این مشکل تهیه نرم افزار آنتی ویروس است. آنتی ویروس‌های مختلفی در قیمت‌های متفاوت در دسترس هستند. موردی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد و آن را نصب کنید تا لپ تاپ شما در برابر ویروس‌ها ایمن شود.

 

 

مشکلات رایج لپ تاپ ها
مشکلات رایج لپ تاپ ها

 

 

۲- بدافزار

 

مشکل: در حالی که ویروس‌ها ممکن است تنها با مراجعه به وب سایت‌های مخرب اینترنتی وارد سیستم شما شوند، بدافزارها به طور کلی از طریق پیوست‌های ایمیل وارد لپ تاپ شما می‌شوند. Worms و Trojan Hors رایج‌ترین نمونه‌های بدافزار هستند.

راهکار: راه حل خلاص شدن از شر بدافزارها چندان ساده نیست. پیشنهاد می‌شود سیستم عامل خود را مجددا نصب کنید. همچنین می‌توانید برنامه‌های ضد بدافزار مانند آنتی ویروس‌ها را نصب کنید.

 

۳-اسپای ویر (نرم افزار جاسوسی کامپیوتر)

 

مشکل: این مورد یکی دیگر از مشکلات رایج لپ تاپ است که ممکن است همه شما آن را تجربه کرده باشید. مشهورترین علامتی که نشان می‌دهد لپ تاپ شما تحت تاثیر نرم افزارهای جاسوسی قرار گرفته است، کاهش سرعت سیستم است. همچنین ممکن است برنامه‌هایی در لپ تاپ شما ظاهر شوند که قبلا هرگز آن‌ها را ندیده‌اید.

راهکار: مانند هر مشکل نرم افزاری دیگری، راهکار استفاده از نرم افزارهای مختلف ضد جاسوسی موجود در بازار است. گزینه‌ای را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند و آن را نصب کنید تا لپ تاپ شما در آینده نیز از شر نرم افزارهای جاسوسی در امان باشد.

 

۴-وجود پیکسل‌های مرده یا گیر کرده صفحه نمایش

 

مشکل: گاهی اوقات در صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف از جمله لپ تاپ‌ها، پیکسل‌ها خاموش و سیاه می‌شوند یا در یک رنگ گیر کرده و دیگر تغییر رنگ نمی‌دهند.

راهکار: دو راهکار برای از بین بردن چنین مشکلی وجود دارد: در اولین روش باید به سراغ نرم افزارهایی مانند Dead Pixel Buddy بروید که با طراحی‌های خاص خود پیکسل‌های مرده را از بین می‌برند و در دومین روش، به کمک یک دستمال نرم انگشتان را بر رو و دور پیکسل بکشید.

 

سخن پایانی

در این مطلب در مورد مشکلات رایج لپ تاپ و راهکارهای رفع آن‌ها صحبت کردیم. در صورتی که با کمک راهکارهای ارائه شده نتوانستید از پس مشکلات لپ تاپتان بربیایید، حتما کار تعمیر را به دست متخصصان خبره بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *