همه چیز درباره سخت افزار کامپیوتر

سخت افزار کامپیوتر
زمان مطالعه مطلب 6 دقیقه

در چندین سال اخیر مشاهده می کنیم که کامپیوترها به یکی از اجزای جدانشدنی زندگی ما انسان ها تبدیل شده اند. استفاده از این دستگاه ها در هر کسب و کاری از جمله ادارات، فروشگاه های بزرگ، قنادی ها، خیریه ها و … رواج پیدا کرده و سبب سهولت انجام کارها شده است به همین جهت آشنایی با کار این دستگاه ها می تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز مشکل قادر به حل آن باشید. در این مطلب با همه چیز درباره سخت افزار کامپیوتر آشنا خواهید شد.

به طور کلی یک کامپیوتر متشکل از چندین قطعه مختلف است که هریک دارای کارایی منحصر به فرد می باشد. با این حال که وظایف این اجزا از یکدیگر مجزا می باشد با این حال بروز اختلال در یک قطعه می تواند به طور مستقیم بر روی عملکرد کل سیستم تاثیر داشته باشد. آشنایی با قطعات سخت افزار کامپیوتر می تواند برای شما ضروری باشد چرا که شما را با ساز و کار کلی کامپیوتر آشنا خواهد ساخت.

 

همه چیز درباره سخت افزار کامپیوتر

یک کامپیوتر از دو قسمت تشکیل شده است: نرم افزار و سخت افزار. تمام اجزای قابل لمس و فیزیکی یک کامپیوتر که درون کیس قرار گرفته اند سخت افزار نام دارند. نرم افزار نیز بخش غیر فیزیکی کامپیوتر نامیده می شود. این دو بخش در تعامل با یکدیگر هستند تا سیستم کامپیوتری شما عملکرد بدون نقصی ارائه کند. در واقع می توان گفت این دو بخش به هم متصل هستند و سیستم شما بدون یکی از آن ها قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود. اگر بخواهیم به طور ساده تر این اجزا را معرفی کنیم باید بگوییم الگوریتم های سیستم توسط نرم افزارها پیاده سازی می شوند و امکان عملیات پیچیده توسط کامپیوتر را فراهم می سازند. سخت افزار کامپیوتر نیز مجموعه ای از قطعات مستقل هستند که به اجرای این عملیات کمک می کنند.

انواع سخت افزار کامپیوتر

همانطور که گفته شد، سخت افزار قطعات قابل لمس و فیزیکی یک سیستم کامپیوتری هستند که در انواع مختلف موجود هستند. برخی از این قطعات به طور پیش فرض درون کیس کامپیوتر قرار گرفته است و برخی از آن ها به طور جداگانه و خارج از کیس قابل اتصال هستند. در این بخش لیستی از تمام سخت افزارهای یک کامپیوتر را مشاهده می کنید.

  • کیس
  • مادر بورد
  • سی پی یو
  • رم
  • پاور
  • کارت گرافیک
  • هارد / هارد SSD
  • DVD-ROM
  • کارت صدا

علاوه بر این قطعات، قطعات دیگری از جمله مانیتور، کیبورد، موس، پرینتر و هارد اکسترنال نیز جزو سخت افزار یک کامپیوتر محسوب می شوند. در ادامه به طور کلی با این قطعات و وظایف آن ها آشنا خواهیم شد.

 

کیس کامیپوتر – Case

این محفظه های فلزی زیبا و جذاب بدون وجود سخت افزار کامپیتور عملا فایده ای ندارند اما عمده وظیفه آن محافظت از تمامی سخت افزارهایی است که درون آن قرار دارند. بخش های داخلی یک کیس کامپیوتر به گونه ای طراحی شده است که محل مناسبی برای قرارگیری منبع تغذیه، هارددیسک ها، درایورها و … باشند. اسلات های تعبیه شده بر روی بدنه کیس امکان نصب آسان مادربورد و سایر قطعات را فراهم می سازند. چنانچه فضای چندان زیادی برای قرارگیری کیس در اختیار ندارید می توانید از مینی کیس ها با ابعاد کوچکتر استفاده کنید.

مادربورد – Motherboard

از میان تمامی سخت افزار های کامپیوتر، مادربورد یکی از مهم ترین قطعات محسوب می شود. تمامی قطعات سخت افزاری از جمله حافظه های رم، سی پی یو و … بر روی این بورد الکتریکی متصل می شوند. علاوه بر این ها، قطعاتی نظیر کارت گرافیک و کارت صدا نیز بر روی اسلات های مادربورد قرار می گیرند. وجود این اسلات ها به شما امکان می دهند تا در صورت نیاز، تعداد رم ها و کارت گرافیک خود را ارتقا دهید. کانکتورهای مربوط به اتصال هارددیسک و درایورها، بایاس و سایر سوکت ها نیز بر روی این بورد تعبیه شده اند. با استفاده از شکاف های تعبیه شده در قسمت پشتی کیس کامپیوتر می توانید این قطعات سخت افزاری را در محل مناسب متصل نمایید. در حال حاضر شرکت های معروف و بزرگی از جمله Asus، Intel و …  تولید کننده مادربورد هستند که شما می توانید با توجه به بودجه خود محصول مناسب را خریداری نمایید.

 

سی پی یو –  CPU

سی پی یو که همه ما آن را با نام مغز کامپیتور می شناسیم یکی از قطعات سخت افزاری بسیار مهم در سیستم کامپیوتری به شمار می رود. وظیفه این پخش، پردازش تمامی اطلاعاتی که وارد سیستم شما می شوند. انجام عملیات منطقی و ریاضی تماما به عهده سی پی یو کامپیتور می باشد. به منظور آنکه سی پی یو بالاترین میزان کارایی خود را در اختیار سیستم قرار دهد از یک حافظه سریع با عنوان Cache استفاده می کند. واحد اندازه گیری سرعت CPU برابر مگاهرتز یا گیگاهرتز است و نشان دهنده تعداد دستورالعمل هایی است که سی پی یو می تواند در یک ثانیه آن ها را پردازش کند.

رم –  RAM

حافظه رم یک قطعه سخت افزاری است که محل ذخیره سازی یک سیستم کامپیوتری محسوب می شوند. در واقع می توان گفت رم یکی از بخش های حیاتی سیستم به شمار می رود چرا که بدون آن، کامپیوتر شما قادر به اجرای هیچ برنامه ای نخواهد بود. طراحی رم ها به گونه ای است که قابلیت نوشتن و خواندن را در اختیار دارند. فعالیت RAM بلافاصله با روشن شدن کامپیوتر آغاز می شود و تمامی اطلاعات آن به محض آنکه سیستم خاموش می شود از بین خواهد رفت.

منبع تغذیه –  Power

همانگونه که از اسم پاور متوجه می شویم این قطعه سخت افزاری وظیفه دارد تا برق مورد نیاز اجزای سیستم کامپیوتری را تامین کند. تکنولوژی ساخت این منابع تغذیه به میزان زیادی پیشرفت کرده به گونه ای که این قطعات قادر هستند تا برق تمامی قطعات تعبیه شده بر روی مادربوردهای مدرن را تامین کنند.

کارت گرافیک –  Video Card

کارت گرافیک یکی از سخت افزارهای دیگر یک سیستم کامپیوتری است و در واقع وظیفه دارد تا ارتباط میان سیستم کامیپوتری و نمایشگر را برقرار سازد. شما برای انجام تمامی کارهای گرافیکی خود از جمله بازی های کامپیوتری، تدوین فیلم، فعالیت های طراحی گرافیکی و … به شدت به این قطعه نیاز خواهید داشت. در دنیای امروز دیگر کارت های گرافیک قدیمی پاسخگوی نیازهای کاربران نیستند و افراد بسیاری تمایل به خرید کارت گرافیک پیشرفته پیدا کرده اند. برای انجام فعالیت های گرافیکی توصیه می کنیم از کارت گرافیک Intel و برای گیمینگ از کارت گرافیک REDON و یا AMD استفاده کنید.

هارد –  Harddisk

شما برای ذخیره تمامی فایل ها و اطلاعات خود بر روی یک سیستم کامپیوتری به هارددیسک احتیاج خواهید داشت. بنابراین می توان گفت در میان سخت افزارهای کامپیوتر نقش بسیار مهمی را برای حفظ داده های شما ایفا می کند. تا زمانی که خود شما این داده ها را حذف نکنید به طور دائم بر روی هارددیسک ذخیره خواهند شد. هارددیسک ها در دو نوع HDD و SDD موجود هشتند که هاردهای SSD به دلیل سرعت بالای پردازش اطلاعات توانسته به محبوبیت بالایی در میان کاربران دست پیدا کنند. برای اتصال انواع هارددیسک به مادربورد به کابل های ساتا و پاتا نیاز خواهید داشت.

DVD-ROM

برای اجرای انواع CD و DVD روی کامپیوتر خود نیاز به وجود یک DVD-ROM خواهید داشت. برخی از این DVD-ROM به شما امکان نوشتن داده ها بر روی دی وی دی را نیز خواهند داد. این سخت افزار به طور مستقیم به مادربورد و منبع تغذیه سیستم کامپیوتری شما متصل می شود. چنانچه دستگاه شما مجهز به DVD-ROM نباشد می توانید آن را به صورت پرتابل خریداری کنید.

کارت صدا

کارت صدا نیز یکی دیگر از قطعات سخت افزاری بسیاری مهم در سیستم های کامپیوتری به شمار می رود که وظیفه آن دریافت داده های پردازش شده توسط سی پی یو و انتقال آن به اسپیکر و خروجی های صدا است. کارت های صدا در دو نوع اینترنال و اکسترنال موجود هستند که می توانید در صورت نیاز آن ها را تهیه نمایید.علاوه بر مواری که به طور کامل در بالا شرح دادیم، قطعات دیگری نظیر صفحه کلید، صفحه نمایش، موس، چاپگر و … نیز جزو سخت افزار کامپیوتر محسوب می شوند که خارج از کیس قرار می گیرند.

حال بهتر است به نکات مهمی که در زمان خرید کامپیوتر و قطعات سخت افزاری تنوع و قیمت قطعات سخت افزاری در بازار بسیار بالا است. شاید سیستمی که پاسخگوی نیاز دیگران است توانایی پاسخ به نیازهای شما را نداشته باشد بنابراین در نظر گرفتن موارد زیر و آگاهی بالا می تواند به شما در انتخاب بهترین سخت افزار کمک کند.می بایست به آن توجه کنید داشته باشیم.

 

۵ نکته مهم برای خرید کامپیوتر

  1. توقعات خود را در نظر بگیرید.
  2. مانیتور با کیفیتی را انتخاب کنید.
  3. کیس را به دقت انتخاب کنید.
  4. حافظه دستگاه باید کافی باشد.
  5. قطعات را با گارانتی معتبر و اصلی خریداری کنید.

در این مطلب با همه چیز درباره سخت افزار کامپیوتر آشنا شدید. آشنایی با قطعات سخت افزاری کامپیوتر ضرورت چندانی ندارد اما به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکل قادر به رفع مشکلات احتمالی باشید

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *